יצירת תוכנית לימוד אלטרנטיבית ללימודי השפה הערבית בבתי ספר יהודיים

שנות פעילות: 2016

סטטוס:

פעילה

רמת הידע בערבית בקרב הציבור היהודי בארץ היא נמוכה, ואנו שומעים שוב ושוב את המשפט "למדתי ערבית אך אינני זוכר דבר". זהו מחדל עבור החברה היהודית בישראל, והוא מסוכן מאחר שהוא מצמיח סטריאוטיפים שליליים, שנאה ופחד תהומי מפני דוברי הערבית בישראל ובמזרח התיכון בכללותו. מצב זה גם גורם לניתוק הקשר שבין היהודים לבין הערבית, שבין השפה הרשמית במדינה לבין אזרחיה היהודיים, ושאר רעות חולות. בשנים האחרונות ניכר שינוי חיובי מסוים בהוראת השפה הערבית בדמות הוספה של תוכניות לימוד חדשניות, אך תוכניות אלו עדיין אינן מביאות לשיפור דרמטי בשליטה של תלמידים יהודים בוגרי מערכת החינוך בשפה הערבית. משום כך דרוש פיתוח של תוכנית אלטרנטיבית שתמנף את הוראת השפה.

 

לפיכך לקח על עצמו פרויקט זה, היוצא לדרך בתחילת 2016 והמשותף למכון ון ליר בירושלים וליוזמות קרן אברהם, לחבר תוכנית לימודים אלטרנטיבית להוראת הערבית בבתי ספר יהודיים. מטרת הפרויקט להשפיע על מדיניות משרד החינוך בנושא ולהציע נתיב חדש ללימוד השפה הערבית המדוברת והספרותית מכיתה א' ועד כיתה י"ב. התוכנית תוצע בבתי ספר בישראל כמסלול חובה, שישלב כתיבה וקריאה לצד דיבור והבנת הנשמע וישלב מורות ומורים דוברי ערבית כשפת אם. חברי הקבוצה – אנשי חינוך, מומחים לשפה הערבית, חוקרים של הוראת שפה, וכן בעלי עניין ממשרד החינוך ומגופים רלוונטיים אחרים – יתחלקו במהלך השנה לקבוצות עבודה לקידום כתיבת התוכנית. התוכנית האלטרנטיבית הרב-שנתית תיכתב תוך ניתוח המצב בארץ ודיון על דרכי לימוד הערבית בעולם, על ההיסטוריה של לימודי הערבית בארץ ועל התנאים ליצירת מרחב אפקטיבי ובריא יותר ללימודהּ.

 

ראשי הקבוצה הם נציגי מכון ון ליר בירושלים ויוזמות קרן אברהם.