מכון ון ליר בירושלים גאה להכריז על הפרויקטים שנבחרו להשתתף בחממה האינטלקטואלית לפיתוח יצירה תיעודית בשנת 2025 בנושא:
אתגרים בתיעוד היסטוריה מקומית
(הפרויקטים מוצגים לפי סדר אלפביתי של שמות הפרויקטים)
החיים בארץ המובטחת; יעל צימרמן
מילדות מלאת להט ציוני ואידאולוגיה בלתי מתפשרת, בהתנחלות בשומרון – לחסידי ברסלב חרדים, שגרים בתל אביב, לא חוגגים את יום העצמאות ולא מניפים את הדגל. היוצרת יוצאת למסע חשוף, בניסיון להבין איך זה קרה שהתרחקה כל כך מהבית שגדלה בו, ושואלת שאלות על אידיאולוגיה טוטלית, שייכות וזרות, גלות וגאולה, הורות ובית.
העיר; מורן איפרגן
יומן וידאו קולנועי, נשי אורבני. על אישה ומדינה במשבר.
השריף; דיויד נוי
ב-1948 מקבל סרן ברוך את הזדמנות חייו– להתחיל מחדש כמושל הצבאי של העיר עכו. משם הדרך לבחירתו כראש העיר היהודי הראשון של העיר מטעם מפא"י קצרה. אלא שהתנהלות השריף שסיגל לעצמו מובילה לנפילה מהירה - מפרשות שחיתות, דרך אינטריגות מפלגתיות, ועד תכנית לרצח פוליטי...
הפקה: סינמקס הפקות.
התצפיתניות; טליה לביא, מיכל ורשאי-ארלוק, טל ברדה
סדרה דוקומנטרית היסטורית על תולדות תפקיד התצפיתנית בצה"ל כפי שהתעצב לאורך 25 השנים האחרונות ועד 7 באוקטובר ועל הדיון הציבורי שהתעורר בעקבותיו.
זה מה יש; גל רוזנבלוט
דרך סיפור אהבתה הישראלי-פלסטיני, הבמאית מגלה את עברם הנסתר של סבתה וסבה המנוחים, שהיו אחד מ-3,000 זוגות "מעורבים" של יהודים ופולניות לא-יהודיות שעלו בשנות החמישים וזרעו מתח ברחוב הישראלי. באמצעות שזירת הארכיון המשפחתי ווידויים אישיים היא חוקרת את מחיר האהבה האסורה במדינת היהודים.
מפיקים: אודי ניר ושגיא בורנשטיין (אודי ושגיא הפקות)
חזי לסקלי; שאול מלמד
סיפורו של המשורר והאמן הקוויר חזי לסקלי, שפרץ דרך חדשה בתרבות הישראלית עד שנפטר ממחלת האיידס.
ללכת עד הסוף; אבתיסאם מראענה
כשגבולות נמסים, והכאב מאחד – האם יכול להיוולד חלום? האם נשים יכולות ללכת ביחד עד הסוף?
צ'ובוזי; ליאב תמוז
ריקוד מקלות אפגני עתיק, שרישומו נמחק מגופה של ברכה, מגלם בתוכו החמצה היסטורית של תרבות יהודית מארצות האסלאם. נשות המשפחה האפגניות נעות בסבך הריקוד בין השתקה לחיות יצירתית גופנית וחושפות קונפליקטים משפחתיים המהדהדים אחורה בזמן.
תנינים בלב הבקעה; מיכאל אללו, אוהד סן, קובי מזרחי
באמצעות חוות תנינים נטושה בפצאל אשר בבקעת הירדן והאנשים שמפעילים אותה, מוצג מיקרוקוסמוס של החיים בגדה, שדרכו אפשר ללמוד על דיכוי, חופש ותקווה.
מפיק: קובי מזרחי הפקות
Mark 84; רפאל בלולו
Mark 84 הוא שמה של פצצה אמריקאית במשקל טון, ששימשה את ישראל בהפצצות בעזה ונחשבה לחציית "קו אדום" בתרבות הצבאית של זמננו. הסרט בוחן את ההיסטוריה של ההפצצות על עזה דרך דימוי הפצצה כסמל לעליונות ושליטה בנרטיב הישראלי, מול השלכותיה על האוכלוסייה העזתית ועל החברות הישראלית והפלסטינית.
מפיקים: עמנואל ברבי, רפאל בלולו (ביפילמס)