בצל אסון: פלסטינים בתוך האזרחות הישראלית

ד"ר אמיר פאח'ורי | 08.01.2025 | צילום: מתוך הסדרה "קרוב-רחוק قربة غربة"

מתוך הסדרה

בספרו נוכחים נפקדים כתב דויד גרוסמן: "הרוב היהודי בישראל מתייחס אל האזרחים הפלסטינים כולם כאל נוכחים נפקדים. כך הם נתפסים בתודעה, כך הם משתקפים בדרך-כלל בכלי התקשורת: כהוויה של היעדר קולקטיבי, כקבוצה שהיא אמנם קיימת, אך נטולת פנים או שמות, ובעלת תכונות אחידות, רובן שליליות. אם ב-1948 היו הפלסטינים בישראל 'אלה שאינם, אך למעשה ישנם'  –  הם הפכו במהלך השנים להיות 'אלה שישנם, ובעצם אינם'" (גרוסמן, 1992, עמ' 226).

דומה כי תיאור עגום אך מדויק זה של גרוסמן הפך לרלוונטי יותר בתקופה זו. גרוסמן בחר לכנות את האזרחים דוברי הערבית בישראל "האזרחים הפלסטינים", כינוי שממשלות ישראל לדורותיהן, ורוב מכריע של החברה היהודית הישראלית, נמנעים ממנו במכוון. במאמר זה אני בוחר לכנות את האזרחים הערבים בישראל "פלסטינים בתוך האזרחות הישראלית". להגדרה זו יש שתי סיבות עיקריות החשובות מההגדרה עצמה: הראשונה היא שקיים טשטוש הולך וגובר של הגבול הבינלאומי, שבעטיו נעשית האזרחות הישראלית – ולא הגיאוגרפיה (הקו הירוק) – לקו הגבול המבחין בין ישראל גופא לבין "השטחים הכבושים" (ברדה, 2023). השנייה היא שהאזרחות הישראלית היא בעת ובעונה אחת סטטוס משפטי וחוויית חיים, והיא הקריטריון המבחין העיקרי – לפחות עד תקופה זו, כפי שאסביר בהמשך – בין האזרחים הפלסטינים בתוך הקו הירוק לבין הנתינים הפלסטינים המתגוררים בשטחים הכבושים, אף שאלה ואלה חיים תחת אותו משטר ישראלי.

מאמר קצר זה אמור לתת רקע רעיוני, פוליטי, היסטורי ותיאורטי לסדרת הסרטים "איך הגענו הנה? מבט תיעודי על הסכסוך", שיוקרנו במכון ון ליר בירושלים בינואר-פברואר 2025. רקע זה יסייע לצופים למקם את היצירות שיוקרנו בהקשר של 75 שנות הוויה פלסטינית בתוך האזרחות הישראלית. אם כן, זו אינה ביקורת על היצירות אלא מיקומן בתוך הקשר סוציו-פוליטי וסוציו-היסטורי ואולי גם ניצולן כדי להנכיח את "אלה שישנם, ובעצם אינם" כאמירתו לעיל של גרוסמן, בייחוד ברגע הנוכחי.

מתוך הסרט "דגל שחור". יומני כרמל, סינמטק ירושלים
מתוך הסרט "דגל שחור". יומני כרמל, סינמטק ירושלים

 

האזרחים הפלסטינים בישראל: "לא פה, לא שם"

בשנת 2013 כתב ההיסטוריון אילן פפה כי הפלסטינים בישראל נשכחו בתוך הדמיון הפוליטי הרווח של שתי מדינות. דמיון זה ייעד את ישראל ללאום היהודי ואת השטחים הכבושים ללאום הפלסטיני בלי לתת את הדעת על העובדה שבתוך הדמיון של "גירושים פוליטיים", חלוקה והפרדה, לא הייתה התייחסות למעמדו, חווייתו והווייתו של מיעוט לאומי גדול (אולי השני בגודלו בעולם). היעדר התייחסות זה קידם יצירה של מצב תודעתי, פוליטי ורגשי של מיעוט, שאפשר לתארו כ"לא פה, לא שם" (בערבית: بَر بَحَر– ים-יבשה), כשמו של הסרט הידוע של הבמאית מייסלון חמוד.

שתי מדינות – אין, וכך נשארנו רק עם המורכבות, האשליות והסתירות המאפיינות את הדמיון הפוליטי של חלוקה והפרדה שמתעצמות עד לנקודת אי-הכלה בתקופה אסונית זו. זהו דמיון פוליטי המבוסס על חלוקה בין "אנחנו", האזרחים הפלסטינים "כאן" בישראל, לבין "ההם", אחינו, הנתינים הפלסטינים, "שם" בשטחים הכבושים.

ואולם בצל ההתקפה הכמעט-מקארתיסטית שעוברים הפלסטינים באזרחות הישראלית מאז 7 באוקטובר הדמיון הזה מתערער, נשחק ומאיים להקריס את המצב התודעתי והפוליטי הזה. שחיקת האזרחות הישראלית של הפלסטינים מחברת בין ה"כאן" הישראלי לבין ה"שם" של השטחים הכבושים ובכך מערערת הן על התפיסה המיעוטית – והרי קבוצה זו היא מיעוט רק בתוך הדמיון המנתק בין ה"כאן" לבין ה"שם" האלה – והן על הדיכוטומיה הפנים-פלסטינית בין אזרח לנתין. כך, עבד אבו שחאדה, איש בל"ד, כתב לאחרונה כי "אם בישראל לא יתקבלו ההחלטות הפוליטיות הנכונות, עתידנו לא יהיה שונה מזה של הפלסטינים בעזה".

מתוך הסרט "אגודות הכפרים". צילום: דרור לבנדיגר
מתוך הסרט "אגודות הכפרים". צילום: דרור לבנדיגר

 

היחסים בין רוב יהודי למיעוט לאומי בתוך האזרחות הישראלית

את היחסים בין רוב יהודי, מדינת אזרחות ומיעוט לאומי יש להבין גם בתוך משולש היחסים הסימבוליים, המטריאליים והפוליטיים המתקיימים באזרחות הישראלית (אמל ג'מאל, 2005). היחסים הסימבוליים מעוצבים על ידי היגיון של גזענות וסטריאוטיפיזציה, שממקם את הפלסטינים בישראל בתחתית ההיררכיה הסימבולית של המדינה היהודית; היחסים המטריאליים מבטאים אי-שוויון עמוק המתבטא בעיקר בהפקעה ובהלאמה של אדמות לטובת הרוב היהודי, ובהקצאה בלתי שוויונית מתמשכת של משאבים, בייחוד תקציבים ממשלתיים. ומעל לשני אלה נמצאות ההדרה של הפלסטינים מהקהילה הפוליטית הישראלית ושלילת הלגיטימציה מהם כבעלי זכות ואפשרות לעצב את אופייה וייעודה של המדינה, לרבות תפיסת הטוב המשותף שלה. הדרה זו מוצדקת על ידי הגיונות שונים, ואתמקד בקשר שבין עקרון האויבות להיגיון הפוסט-חלוקתי (כלומר, היגיון שצמח עם החלטת החלוקה בנובמבר 1947, וחזר בגרסה מעודכנת בתפיסת החלוקה לשתי מדינות שהתגבשה בהסכמי אוסלו).

במקרה הישראלי, הסיווג של המיעוט הערבי כ"אוכלוסייה מסוכנת"," כ"גיס חמישי" פוטנציאלי שיש לפקח עליו, יונק ממסורת קולוניאלית של הגדרת אוכלוסייה מסוכנת ויישום לוגיקת "הפרד ומשול" כלפיה. עם זאת, הוא נשען גם על עקרון האויבות, שלפיו הפלסטינים, לרבות אלה מהם שקיבלו אזרחות ישראלית, הם אויב ליהודים הישראלים. גבולות הקהילה הפוליטית נקבעים לפי ההבחנה בין ידיד לבין אויב (ג'בארין, 2014), ולכן במקרים מסוימים אפשר לסטות מעקרון האזרחות, המבוסס על חובת השוויון המלא, לטובת עקרון האויבות, המצדיק הדרה מהקהילה הפוליטית.

אחד השופטים הבכירים בישראל ביטא עיקרון זה בבהירות בכל הנוגע למה שידוע כחוק הלאום: "השמאלנים טוענים כי לפי תורת ז'בוטינסקי, כל בני האדם שווים במדינת ישראל הדמוקרטית. אולם הם מתעלמים מהעובדה שבעיני ז'בוטינסקי שוויון מוחלט כזה יחול רק כאשר ישרור שלום אמיתי בין יהודים לערבים" (סבן, 2020, עמ' 119) עקרון האויבות מתלכד עם ההיגיון הפוסט-חלוקתי הרווח באמירה "הם שם ואנחנו פה" באמצעות הטענה הבאה: מכיוון שהפרדנו (בין שני העמים שמקיימים מצב של אויבות) וחילקנו (את השטח), אין הצדקה לכלול את המיעוט בקהילה הפוליטית שלאחר-החלוקה. חלוקה אין, ונותרנו רק עם דמיון פוליטי של חלוקה, שבו למיעוט הפלסטיני אין מקום כקולקטיב מובחן, כל שכן ריבוני בצורה כלשהי.

מתוך הסרט "אגודות הכפרים". צילום: דרור לבנדיגר
מתוך הסדרה "קרוב-רחוק قربة غربة"

 

רגשות לאומיים

הנקודה האחרונה שאעסוק בה היא רגשות לאומיים. הספרות המחקרית מכירה בכך שקבוצה לאומית חולקת רפרטואר רגשי ולא רק תרבותי, חווייתי או מוסרי. אבל אין לנו כמעט מושג על מה שמתחולל בליבם של מיעוטים במלכוד כמו הפלסטינים באזרחות הישראלית, קל וחומר כשמדובר במלכוד שברקע שלו מתקיימת אלימות מקיפה וזוועתית מצד מדינת האזרחות כלפי אומת האם, או – בהעמדה יחסית אך לא סימטרית – אלימות נוראה מצד חלקים מאומת האם כלפי מדינת האזרחות.

בהתייחסו למה שקורה בעזה, עורך הדין והחוקר רדא ג'אבר גילה לנו טפח מרגשות אלה רק לאחרונה במסגרת דיון שעסק בזהות ערבית/פלסטינית במדינה היהודית והתקיים במכון ון ליר בירושלים: "לראות גופות מרוטשות וצעקות של נשים שאתה שומע את זה זה מלווה אותך ימים ולילות ואתה שותק ואתה לא יכול לבטא כי אסור לך ואתה תלך לכלא בגלל זה, ואחר כך אתה תבוא לעבודה ותדבר על חופש ביטוי ואתה תדבר על זכויות מיעוט ותאמר יאללה, חיים משותפים, שמע, זה בלתי אנושי. הנעשה פה לערבים הפלסטינים חמור פנימית ונפשית".

לסיום, לפני תקופת האסון הזה ייחסו לא מעט מלומדים פלסטינים תפקיד פוליטי ומוסרי חשוב לפלסטינים באזרחות הישראלית בשחרור העם הפלסטיני מהכיבוש ובקידום תנועה לכינון דו-לאומיות, שותפות וצדק במרחב פלסטין/ארץ ישראל. בהקשר הזה כתבה החוקרת הפלסטינית לילא פארסאח' כי האזרחים הפלסטינים של ישראל הם המתאימים ביותר להוביל תנועה כזו "משום שהם מכירים היטב את שני צידי הסכסוך ויכולים לשמש גשר בין שתי התנועות הלאומיות" (Farsakh, 2021, p. 186; תרגום שלי מאנגלית). יש לקוות ולפעול לכך שתזת הצלה זו, אם אפשר לכנות אותה כך, שיוחסה לפלסטינים באזרחות הישראלית לפני האסון, תשרוד גם אחריו ותצליח להניע אותם לפעולה פוליטית אפקטיבית ככל האפשר להצלת בני עמם ולהצלת המולדת על כל תושביה.

---    

המאמר נכתב כחלק מסדרת הסרטים והדיונים "איך הגענו הנה? מבט תיעודי על הסכסוך" המתקיימת במכון ון ליר בירושלים במהלך ינואר-פברואר 2025. הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

היצירות המוקרנות הן הסרט המושל (דנאל אל-פלג), הסרט דגל שחור (איילת הלר), הסרט אגודות הכפרים (טל מיכאל ודוד אופק), שני פרקים מתוך הסדרה קרוב-רחוק قربة غربة (איילת בכר ואחלאם כנעאן) והסרט הדונם של סבתא (ירמי שיק-בלום ואלעד אורנשטיין). 

לקריאת המאמר של ד"ר אלי אושרוב על סדרת הסרטים >

הצטרפות לרשימת התפוצה   

    ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
    ",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime