סקס, אחר: על החידתיות שבסקס והארוטיקה של החידה – הקדמה

יובל קרמניצר
גיליון 56 | קיץ 2022
article icon

דברי הקדמה אלו לפרק מספרה של אלנקה זופנצ׳יץ׳ What IS Sex? שתי מטרות עיקריות: ראשית, להציג את ליבתו של הטיעון הנועז שמקדמת המחברת בספר בדבר הקשר ההדוק שבין מין, פוליטיקה ואונטולוגיה, ושנית, למקם את המהלך התיאורטי הסבוך בהקשר רחב יותר של הזיקות בין פילוסופיה ופסיכואנליזה, בפרט כפי שאלו באות לידי ביטוי במפעל ההגותי של המחברת ושל האסכולה שעימה היא נמנית, אסכולת לובליאנה.

הספר מהו סקס חוזר לאתר הקונקרטי שבו התחולל המפגש השערורייתי והרה הגורל בין הפסיכואנליזה והפילוסופיה: השאלה על טבעו של המין. המהלך התיאורטי של הספר הוא דו-כיווני. המחברת מבקשת להתחקות אחר האפקט של שאלת המהות, השאלה מהו x, על המושא שלה, מין; זו, לטענתה, הליבה הפילוסופית של הפסיכואנליזה. ביסוד הפסיכואנליזה יש שאלה אונטולוגית ביחס למושא מוקשה באופן מיוחד, מושא שמסרב להתייצב כיש בסדר הישים. ומכאן כבר עולה כיוון החקירה השני, המנוגד והמשלים, המתחקה אחר ההשלכות של המעמד האונטולוגי המיוחד הזה על אונטולוגיה בכלל – אם תרצו, התרומה של התגלית הפסיכואנליטית לפילוסופיה. אולם לדיון מופשט לכאורה זה על אונטולוגיה ומין יש השלכות מוחשיות מאוד לגבי השדה הפוליטי.

בניגוד לזרם דומיננטי בהגות הביקורתית, המבקש להתנגד להסברים מן השדה הביולוגי באמצעות חשיפה של הבניות תרבותיות – זרם שזכה להצלחה גדולה בשדה המיני עם ההחלפה בפועל של הקטגוריה סקס בקטגוריה מגדר – זופנצ׳יץ׳ מבקשת לאתר את אי-הנחת של הסקס האנושי כבר בטבע עצמו. המוקשות של הסקס מגלה דבר מה שמוקשה כבר בטבע עצמו, מה שמונע מן הטבע ״להיסגר על עצמו״. ניתוח זה מאפשר לזופנצ׳יץ׳ לחשוף היבט מבני של פרדוקס השחרור האנושי, הנושא זיקה הדוקה לאופן שבו אנחנו מבינים את היחסים שבין טבע ותרבות.

מאמרים נוספים מגיליון זה

מהו סקס?
אלנקה זופנצ'יץ'
גיליון 56 | קיץ 2022
article icon
כיצד ניזכר בשכחותינו?
שי לי הורודי
גיליון 56 | קיץ 2022
article icon
לכל המאמרים מגיליון 56 | קיץ 2022chevron

הצטרפות לרשימת התפוצה