הבלתי נסלח: אומללים יותר מאשר רשעים, רשעים יותר מאשר אומללים

ולדימיר ז'נקלביץ'
גיליון 60 | קיץ 2024
article icon

״הבלתי נסלח״ הוא הפרק החותם את הסליחה (1967) מאת הפילוסוף והמוזיקולוג הצרפתי ולדימיר ז׳נקלביץ׳. בעמודים אלה מסוכם בדחיסות ובנרגשות רעיון הסליחה שפותח לאורך הספר. אחרי אושוויץ ומול הרוע הרדיקלי הנאצי, ז׳נקלביץ׳ מנסח רעיון רדיקלי של סליחה, שאינו מבוסס על הצדקת הפשע או שכחתו. הסליחה האמיתית, הסליחה היחידה הראויה לשמה, היא הסליחה על הבלתי נסלח, על הפשע שאי־אפשר להצדיק או להבין. זו ניתנת בפתאומיות מהקורבן לתליין כמתת אהבה מוחלטת, המוחקת באבחה אחת את העבר ומפרידה בין הפשע לסוכנו. הסליחה מופיעה אז כמבחן מוסרי נשגב אך קשה מנשוא, שכן היא מציבה את הקורבן בין האהבה המוחלטת לרוע המוחלט, בין החובה לאהוב לחובה להשמיד את הרוע, ללא יכולת להכריע בין השניים.

תרגום והקדמה: גיא יעקבי

https://doi.org/10.70959/tac.60.2024.197204

 

מאמרים נוספים מגיליון זה

על השגבת הסליחה אצל ז'נקלביץ', אמרי ודֻנְקֹל
לואי ותד
גיליון 60 | קיץ 2024
article icon
״הנני, כמו תמיד, קרוע״: הקדמה ל״הבלתי נסלח״ מאת ולדימיר ז׳נקלביץ׳
גיא יעקבי
גיליון 60 | קיץ 2024
article icon
לכל המאמרים מגיליון 60 | קיץ 2024chevron

הצטרפות לרשימת התפוצה