פרופ' ניסים מזרחי

עמית מחקר בכיר וראש תמת אתגר החיים המשותפים

ניסים מזרחי הוא פרופסור בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב וכיהן כראש החוג בשנים 2016-2013. הוא השלים את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת מישיגן, אן ארבור, בחסות קרן פולברייט, ואת לימודי הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת הרווארד. תחומי המחקר שלו כוללים את הסוציולוגיה של הדעת, הרפואה והתרבות, גבולות חברתיים, זהות מוסרית, ליברליזם ולימודי אתניות וסטיגמה.

פרופ' מזרחי זכה בפרסים ובמענקים רבים, ביניהם פרס קליפורד גירץ עבור המאמר הטוב ביותר בסוציולוגיה של התרבות מטעם האגודה הסוציולוגית האמריקנית; פרס האגודה הסוציולוגית הישראלית עבור המאמר הטוב ביותר לשנת 2012; ופרס מצטיין רקטור אוניברסיטת תל אביב בהוראה. הוא כיהן כפרופסור אורח באוניברסיטת ברקלי.

מחקריו המוקדמים עסקו ביחסי גוף-נפש בהיסטוריה ובפרקטיקה של הרפואה המודרנית. החל מהעשור השני של שנות האלפיים, הוא חוקר את משבר הליברליזם כחזון מוסרי ופוליטי ואת מגבלותיו כעמדה מחקרית ביקורתית, ופרסם מאמרים רבים בעברית ובאנגלית המציעים מתווה פוסט-ליברלי למחקר ולביקורת. במקביל ערך מחקרים בינלאומיים על אופני התמודדותם של אנשים המשתייכים לקבוצות מיעוט עם סטיגמה. בשנת 2012 היה עורך אורח בגיליון מיוחד של כתב העת  Ethnic and Racial Studiesלצד פרופ' מישל למונט מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת הרווארד. ספרם,  Getting Respect, שנכתב במשותף עם צוות חוקרות וחוקרים בינלאומי, ראה אור בשנת 2016 בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון.

ספרו החדש, (2024) Beyond Suspicion: The Moral Clash Between Rootedness and Progressive Liberalism, בהוצאת אוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, עוסק בשורשי ההתנגשות בין החזון הליברלי-פרוגרסיבי הרווח במדעי הרוח והחברה ובמעגלי השמאל הרדיקלי בני זמננו לבין הדקדוק ה"שורשי" המאפיין את מרבית הקהילות בישראל ובעולם.

במכון ון ליר פרופ' מזרחי עומד בראש תמת אתגר החיים המשותפים. בשנת 2022, התפרסם גיליון מיוחד פרי עטם של חברות וחברי קבוצת "מסוציולוגיה של חשד לסוציולוגיה של משמעות", שפעלה במכון תחת הובלתו של פרופ' מזרחי, בכתב העת  The American Sociologist. בשנת 2024 תראה אור בהוצאת מכון ון ליר אנתולוגיה רב-תחומית בעריכת פרופ' מזרחי וד"ר כנרת שדה, שכותרתה "מעבר לדמיון הליברלי של המחקר הביקורתי בישראל". כמו כן, פרופ' מזרחי מרצה בשתי תוכניות של המכון מיום היווסדן: תכנית הקיץ למנהיגות אינטלקטואלית צעירה, "מסעות דעת", ותוכנית מוש"א לתואר שני במשפטים, המשותפת למכון ון ליר ולמכללה למינהל. 

הצטרפות לרשימת התפוצה