בית: בין מרחב לשאלה אקזיסטנציאלית – התבוננות בטרילוגיית הבית, 26.12.21
מפגש שלישי בסדרה "מעבר, חצייה, גבול: סדרת שיחות עם במאי הקולנוע עמוס גיתאי"
שיחה בין עמוס גיתאי ופרופ' אווה אילוז
"גיתאי משיג את אחד הדברים היפים ביותר שמצלמה יכולה לתעד באופן 'חי' כביכול: אנשים המתבוננים באותו הדבר אבל רואים דברים שונים – וראייתם מניעה אותם לפעולה" (סרז' דנֶה, ליבּרסיון, 1982).
הסרט "בית" עוקב אחר חילופי הבעלים והדיירים בבית אחד במערב ירושלים. לאחר שבעליו, רופא פלסטיני, עזב ב-1948, הבית הופקע בידי ממשלת ישראל לפי חוק נכסי נפקדים, הושכר לזוג יהודים מאלג'יר, ואז נקנה על ידי פרופסור באוניברסיטה, שהחליט לשפץ אותו. הדיירים הקודמים, שהפכו לפועלי בניין, הבעלים החדשים והשכנים – כולם מבקרים באתר השיפוץ. הסרט צונזר ונאסר להקרנה על ידי הטלוויזיה הישראלית.
בחדשות מהבית הסיפורים והזיכרונות מהסרט בית בירושלים, שצולם בשנת 1997, ומהסרט בית, שצולם בשנת 1980, מוצבים אלה מול אלה באופן שמביא לשינוי הסרט המוקדם יותר. המרחב נעשה גם מרחב מנטלי; והמקום הופך למיקרוקוסמוס שמתכונן לגלוּת פנימית או חיצונית. אנחנו עדים לבריאתה של זהות פלסטינית חדשה, זהות גלותית חדשה.
במפגש יוקרנו קטעים מתוך הסרטים בית (1980), בית בירושלים (1997) חדשות מהבית (2005).
בהשתתפות
פרופ' אווה אילוז, האוניברסיטה העברית בירושלים ומכון ון ליר בירושלים
עמוס גיתאי, אדריכל בהכשרתו, בוגר הטכניון ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת ברקלי